Антибулінгова політика Центру

ВСТУП

Основне завдання сучасного освітнього закладу – створення нового освітнього простору, головними засадами якого є безпечне навчальне середовище, а також забезпечення прав, свобод та інтересів дітей. Але серед сучасної учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, довготривалих агресивних проявів у міжособистісних стосунках підлітків, здійснюваних самими дітьми одне до одного.

Тому, дуже важливо, щоб учні, їх батьки та вчителі були проінформовані про таке негативне явище як булінг, його ознаки, наслідки та шляхи реагування, а головне, як його уникнути.

Учні та педагогічні працівники потребують такого стану освітнього середовища, в якому вони відчуватимуть фізичну, психологічну, інформаційну та соціальну безпеку, комфорт і благополуччя.

Безпечне і здорове освітнє середовище є сукупністю умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної або моральної шкоди. Тому в нашому Центрі було розроблено Антибулінгову політику, яка регулює стосунки між усіма учасниками освітнього процессу щодо питання захисту дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих.

 Мета: створити безпечне освітнє середовище, яке забезпечує оволодіння учнями компетентностями, необхідними для життя, та формує культуру безпечної здорової поведінки всіх учасників освітнього процесу.

Завдання:

  1. Обгрунтувати умови для створення безпечного освітнього середовища в Центрі, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу.
  2.  Підвищити рівень проінформованості учасників освітнього процесу про булінг (цькування).
  3.  Виховувати в учасників освітнього процесу нетерпиме ставлення до насильницьких моделей поведінки.
  4.  Скласти доступний алгоритм реагування та протидії булінгу.
  5. Сформулювати конкретні рекомендації учням, педагогічним працівникам, адміністрації Центру, батькам щодо організації безпечного середовища в закладі.

 Діяльність щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в Центрі ґрунтується на принципах:

  • недискримінації за будь-якими ознаками;
  • ненасильницької поведінки в міжособистісних стосунках;
  • партнерства та підтримки між педагогічним колективом Центру і батьками (законними представниками) здобувача освіти;
  • особистісно-орієнтованого підходу до кожної дитини;
  • розвитку соціального та емоційного інтелекту учасників освітнього процесу;
  • гендерної рівності;
  • демокртичності в прийнятті рішень.

 Робота працівників Центру по запобіганню та протидії булінгу (цькуванню) в Центрі відображається в плані заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти на навчальний рік


  Процедура/послідовність кроків і реагування на зафіксовані прояви насильницької поведінки щодо учнів/дорослих  у Центрі різними сторонами

До булінгу (цькування), який вчиняється в закладі освіти, слід відносити випадки, які відбуваються:

  • безпосередньо в приміщенні закладу освіти;
  • прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, туалетними кімнатами, їдальнею тощо)
  • та/або за його межами, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації

Порядок реагування працівників закладу освіти на випадки булінгу

Підставою для реагування є:

―заява чи повідомлення в усній, письмовій чи електронній формі. Повідомити про булінг можуть:

―сторони випадку, ті хто мають підозру щодо його вчинення, або мають достовірну інформацію.

Вчителі та працівники закладу освіти мають невідкладно:

―оцінити рівень небезпеки життю та здоров’ю сторін булінгу, втрутитись із метою припинення небезпечного впливу, надати (за потреби) невідкладну медичну та психологічну допомогу, звернутись до органів охорони здоров’я для надання медичної допомоги тощо.

Працівник Центру (вчитель, класний керівник та ін.), який став свідком булінгу або акту насильницької поведінки повинен:

  1. Миттєво зупинити неприйнятні дії

2.Дізнатися імена та прізвища учасників події. Невідкладно повідомити классного керівника классу про зафіксований акт насилля, надати детальну інформацію про обставини ситуації

  1. Вжити невідкладних дисциплінарних превентивни хзаходів: нагадати правила Центру та наслідки їх порушення.

Класний керівник, який дізнався про випадок булінгу з дитиною свого класу:

  1. Заспокоїти, розрадити, нормалізувати поведінку всіх учасників акту насильницької поведінки.
  2. Визначити, чи цей випадок підпадає під визначення «булінг». Якщо цей акт насильницької поведінки не класифікується як булінг, провести розмову з учасниками події щодо її причин та запобігання такого в майбутньому. Якщо є проявом булінгу – тоді крок 3.
  3. Провести розмову з класом з метою нагадати про Антибулінгову політику Центру та неприпустимість булінгу у закладі.
  4. У той же день повідомити батьків суб’єкта і об’єкта булінгу про ситуацію під час особистої зустрічі.
  5. У той же день повідомити психолога та соціального педагога про випадок булінгу у класі.
  6. У той же день зафіксувати випадок булінгу в «Журналі обліку звернень та повідомлень про випадки булінгу» (журнал знаходиться у соціального педагога Центру).
  7. У співпраці з психологом, класним керівником розробити план індивідуальної роботи з класом для нормалізації психологічного клімату, а також провести індивідуальну роботу з учасниками акту насильницької поведінки.

Як допомогти дитині що стала жертвою булінгу:

  • Ведіть розмову спокійно, дитина має почуватися комфортно.
  • Дайте відчути, що ви поруч – готові вислухати, зрозуміти, підтримати та допомогти.
  • Спробуйте крок за кроком з’ясувати все що зможете.
  • Поясніть дитині, що немає нічого поганого в тому щоб повідомити про поведінку булера вчителю чи іншим дорослим
  • Спитайте в дитини яка саме ваша допомога буде їй корисною.
  • Спробуйте розробити спільну стратегію змін.
  • Складіть перелік дорослих, до кого дитина може невідкладно звернутися за допомогою.
  • Якщо булінг мав фізичний характер, негайно зверніться до адміністрації школи та медичного працівника.
  • Спільно з дитиною сплануйте її перебування в школі таким чином щоб воно забезпечило їй максимальний рівень безпеки.
  • Поясніть дитині що зміни будуть відбуватися поступово.
  • Допоможіть налагодити дружні стосунки з іншими дітьми.

Як допомогти дитині-агресору:

  • Запитайте дитину як вона відноситься до своїх дій, як на її дії реагують інші?
  • Поясніть чому ви вважаєте такі дії неприпустимими.
  • Будьте готові до того, що дитина буде заперечувати факт булінгу, не тисніть на неї, дотримуйтесь спокійної розмови.
  • Поясніть дитині що агресивна поведінка це те що є неприйнятним і вона має негайно припинити насильство.
  • Не карайте дитину і не загрожуйте їй покаранням – в подальшому це може мати ще гірші наслідки, наприклад підсилити агресію щодо того, хто став його «причиною».
  • Агресивна поведінка може свідчити про емоційні або психологічні проблеми, тому варто проконсультуватися з психологом.

Кроки батьків:

Як зрозуміти, що дитина, можливо, є жертвою булінгу

40% жертв булінгу не розповідають про знущання над ними нікому, навіть батькам. Тому варто уважн оспостерігати за поведінкою дитини, щоб у разі потреби вчасно допомогти їй вирішити проблему.

Для жертв булінгу характерними є такі прояви поведінки:

  • Відсутнє бажання йти до школи, діти можуть саме в будні дні зранку скаржитися на поганее самопочуття, вигадувати хвороби, плакати.
  • Дитина частіше усамітнюється, стає менш говіркою, менш усміхненою.
  • Не бере, або намагається не брати участь у класних та шкільних заходах.
  • Досить регулярно губить гроші, або речі, повертається додому у брудному, чи зіпсованому одязі, з поламаними речами.
  • Може почати говорити про те, що хотіла б кинути школу.
  • Не зідзвонюється, не веде переписку у соцмережах з однокласниками, до школи й назад повертається самостійно, не має у кого уточнити домашнє завдання.
  • Намагається ходити до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть інші учні.
  • Обмальовані руки, зошити, особисті речі.
  • Самостійно наносить собі травми (самоушкодження) — від погризених нігтів, до порізів на руках, ногах тощо. Крайнім випадком такої реакції на булінг може бути спроба самогубства.

 Як допомогти дитині, що стала жертвою булінгу

  • Почніть розмову з дитиною, ви маєте тримати себе в спокої, аби вона відчувала себе достатньо комфортно.
  • Дайте відчути, що ви поруч, готовівислухати, зрозуміти, підтримати та допомогти.
  • Діти не винні в тому, що стають жертвами булінгу, тому не ставте питань що можуть сприйматися нею як звинувачення («сама (сам)винна (винен)»).
  • Ведіть розмову делікатно, не ставте одні й тіж питання по декілька разів, не квапте, пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити про це.
  • Спробуйте крок за кроком з’ясувати все, що зможете.
  • Поясніть дитині, що немає нічого поганого в тому, щоб повідомити про поведінку булера саме батькам, оскільки від цього залежить безпека дитини (або однокласника(ці), якщо дитина є не жертвою, а свідком).
  • Перш ніж пропонувати власне рішення проблеми, запитайте в дитини, яка саме ваша допомога буде їй корисною, після цього можете запропонувати і свій варіант. Спробуйте розробити спільну стратегію змін.
  • Поки питання не вирішено повністю, спробуйте спільно знайти і домовитися про способи реагування на ситуації булінгу.
  • Складіть перелік тих дорослих, до кого дитина може невідкладно звернутися за допомогою: вчителі, психолог, батьки інших учнів, соціальний педагог, адміністрація Центру тощо.
  • Якщо булінг мав фізичний характер, ви маєте негайно звернутися до адміністрації Центру.
  • Спільно з дитиною сплануйте її перебування в школі таким чином, щоб це забезпечило їй максимальний рівень безпеки (наприклад: не залишатися наодинці, триматися ближче до дорослих).
  • Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
  • Допоможіть дитині налагодити дружні стосунки з іншими дітьми, це допоможе їй сформувати навколо себе безпечне середовище.

 Батьки дитини, яка поскаржилася на булінгову поведінку щодо неї:

  1. Повідомити классного керівника про скарги дитини і підозри на булінг, переконатися, що у Центрі зафіксований і мав місце випадок булінгу, про який розказує дитина.
  2. Обговорити скарги дитини на випадок насильницької поведінки щодо неї під час особистої зустрічі з класним керівником і практичним психологом Центру.
  3. Поговорити з дитиною про неможливість проявів у Центрі та необхідність співпрацювати з практичним психологом та класним керівником до нормалізації психоемоційного стану дитини і психоемоційного клімату в класі.

 Батьки дитини, у якої зафіксували булінгову поведінку:

  1. Прийти на зустріч із класним керівником, психологом та отримати детальну інформацію стосовно проявів дитини та обставин ситуації, що склалася.
  2. Ознайомитись із записом у Журналі обліку звернень та повідомлень про випадки булінгу. У разі відмови витяг із журналу з описом ситуації надсилають на поштову адресу батьків рекомендованим листом чи на електронн упошту.

Кроки классного керівника/практичного психолога щодо роботи зі свідками/пасивними учасниками булінгу:

  1. Провести розмову-нагадування з классом щодо неприпустимості проявів булінгу і насильницької поведінки в Центрі.
  2. Провести позапланові класні активності, під час яких діти проявляють себе з менш звичних сторін, мають змог узблизитися та налагодити відносини.

Кроки працівників Центру, які зазнали булінгу від учня/групи учнів:

  1. Назвати неприйнятну поведінку «булінгом» і нагадати про недопустимість проявів булінгу в Центрі.
  2. Повідомити классного керівника про випадок булінгу.
  3. Підтвердити письмово випадок булінг увідповідною заявою.
  4. Повідомити директора Центру про цей випадок.

 Учень або учениця об’єкт булінгу:

  1. Голосно і твердо, дивлячись в обличчя кривднику, каже: «СТОП! Припини (називає неприйнятну дію)».
  2. Якщо поблизу є дорослий, звернутися до нього з проханням допомогти зупинити ситуацію.
  3. Невідкладно повідомити классного керівника свого класу про випадок, який стався.

Дитина, яка стала свідком булінгу або акту насильницької поведінки:

  1. Миттєв озвернутися до будь-якого дорослого, який перебуває поблизу, з проханням допомогти зупинити ситуацію.
  2. Невідкладно повідомити классного керівника свого класу про випадок, що стався, якщо інцидент зафіксований серед однокласників.
  3. Брати участь у загальних подіях класу за участі классного керівника, соціального педагога та практичного психолога щодо врегулювання психологічно-емоційного клімату.

          ПРОЦЕДУРА ПОДАННЯ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ

     БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) ТА ПОРЯДОК РЕАГУВАННЯ

 ВІДПОВІДАЛЬНИХ ОСІБ

 Закон України від 18.12.2018 року  №2657-VIII 

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)

Наказ МОНУ від 28.12.2019 року №1646 

Порядок реагування на випадки булінгу (цькування)

  1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки/законні представники та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директора Центру або, в разі її відсутності, уповноважену особу з питань запобігання та протидії булінгу (цькування).
  2. Прийом та реєстрацію поданих заяв (зразок додається) або повідомлень здійснює особисто директор Центру.
  3. Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

4.Заяви (повідомлення) реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

5.Датою подання заяв (повідомлень) є дата їх прийняття.

6.Директор Центру у разі отримання заяви (повідомлення) про випадок булінгу (цькування) невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

7.За потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги.

8.Повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин.

9.Повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг.

10.Скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі – комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

Розгляд заяв (повідомлень) про випадки булінгу (цькування)

  1. Розгляд заяв (повідомлень) про випадки булінгу (цькування) здійснює комісія з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі – комісія), склад якої затверджує наказом директор Центру (наказ №36 від 17.03.2020 року «Про створення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування)»).
  2. Комісія складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж п’яти її членів. До складу комісії входять педагогічні працівники, у тому числі практичний психолог та соціальний педагог Центру, представник служби у справах дітей (за згодою) та представник районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (за згодою).

До участі в засіданні комісії за згодою залучаються батьки/законні представники малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також можуть залучатися сторони булінгу (цькування), представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

Головою комісії є директор Центру.

Комісія виконує свої обов’язки на постійній основі.

  1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) проводить розслідування, з’ясовує всі обставини.
  2. Якщо Комісія визнала, що мав місце булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти (протягом однієї доби) повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція)  та Службу у справах дітей.
  3. Якщо випадок цькування був одноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.

6.Результат  розслідування та рішення комісії доводиться керівником закладу до відома постраждалого. У випадку, якщо постраждалий не згодний з рішенням комісії, керівник закладу повідомляє про право звернутися із заявою до органів Національної поліції  України.

  1. Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу реєструється в окремому Журналі реєстрації рішень комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) з оригіналами підписів всіх її членів.
  2. Не залежно від рішення комісії, керівник закладу забезпечує виконання заходів для надання психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від нього.

 ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ В ЦЕНТРІ: 

  • Центральний вхід Центру, спортивна площадка, задній двір закладу контролюються через камери спостереження.
  • Співробітники Центру здійснюють регулярний нагляд (чергування) у шкільних коридорах і зонах спільного користування (спортивних залах, ігрових зонах, рекреаціях).
  • Окремо визначені туалети для дітей різної статі, визначені окремо туалети для персоналу.
  • Використання Інтернету в Центрі є максимально керованим. Встановлені фільтри та списки обмежених сайтів і контенту.
  • Учню або учениці залишати територію Центру після прибуття і до закінчення уроків згідно розкладу занять можна лише за відповідної заяви батьків і за згодою адміністрації закладу.
  • В освітню програму включено профілактичні інтерактивні заняття, психологічно-рольові ігри за темами толерантності, профілактики конфліктів та булінгу.
  • Класний керівник постійно впливає на соціально-психологічний клімат класу.
  • Класний керівник та соціальний педагог планують та проводять командо утворюючі ігри, заняття і вправи серед учнів.
  • Практичний психолог шляхом спостереження та аналізу розпізнає в учнів і працівників Центру проблеми в міжособистісному спілкуванні,адаптації до навчального колективу і надає їм своєчасну соціальну-психологічну допомогу.
  • Працівники Центру проводять просвітницьку роботу з батьками щодо уникнення та розпізнавання насильницької поведінки до дитини/дитиною, допомоги дитині в разі проявів булінгу.
  • На початку навчального року кожний класний керівник проводить заняття, присвячені профілактиці булінгу та насильству. Знайомить із Антибулінговою політикою Центру, опрацьовує з дітьми різні схеми дій у тій чи іншій ситуації. 
  • На початку навчального року для працівників Центру заступник директора з виховної роботи та соціальний педагог проводять ознайомчу зустріч щодо Антибулінгової політики і надають чіткі інструкції та роз’яснення стосовно протидії, реагування та профілактики насильницької поведінки у закладі.
  • На початку навчального року, на батьківських зборах, відбуваєтьсяя ознайомлення батьків зіс стратегіями батьківської поведінки в тих чи інших неприйнятних ситуаціях.
  • Соціальний педагог та практичний психолог Центру постійно цікавиться інформацією про можливі профілактичні заходи, а також методи роботи як із кривдниками, так і з жертвами булінгу, проводять самостійно або запрошують зовнішніх спеціалістів для навчання шкільного персоналу практикам профілактики булінгу та роботи з випадками булінгу.